vanstoop.reismee.nl

Rome

In de stromende regen liepen we vanochtend de haven van Civitavecchia binnen, we zijn dus maar niet op het balkon gaan staan. Helaas regende het nog steeds pijpenstelen toen we rond 8.15 uur van boord gingen. We moesten eerst met de shuttlebus naar het busstation van Civitavecchia en daar bleek het echt enorm druk met passagiers van de Norwegian Jade (ja, deze volgt ons echt) die met hun koffers sleepten en dus naar huis gingen. Iedereen wilden vooraan én onder het afdak staan in de rij van de lijnbus die ons naar treinstation van Civitavecchia moest brengen, en dat was flink duwen en trekken. Een grote dikke vent flipte compleet en wilde op de vuist, gelukkig stonden wij op veilige afstand. Eindelijk op het station maar ondertussen zeiknat reed de trein naar Rome voor onze neus weg en dropen wij letterlijk en figuurlijk af. Ron zijn wandelschoenen en mijn regenjas bleken niet waterdicht en de plu was ook al kapot en ik vroeg me vertwijfeld af waarom ik niet lekker in mijn warme bed was blijven liggen.

Na drie kwartier kwam eindelijk de volgende trein die meteen bomvol zat met natte zompige mensen. Gelukkig klaarde het weer –en daardoor ook mijn humeur- richting Rome op en zelfs de zon kwam te voorschijn. Geheel volgens plan zijn we op het station van San Pietro uitgestapt en naar het Vaticaan gewandeld. Daar bleek de pauselijke audiëntie nog bezig te zijn dus mochten we niet op het St. Pietersplein maar we konden toch voldoende zien. Een Engelssprekende toerist die er net vandaan kwam vertelde dat de paus nog bezig was met zegenen en warempel daar zagen wij hem lopen! Weliswaar op een flinke afstand maar toch. We hebben er een tijdje in het zonnetje naar staan kijken, konden we meteen een beetje opdrogen. Ietwat vervelend was wel dat iedere vijf meter er een of andere gids liep die ons voor een ‘special price’ door het Vaticaan wilde leiden. Al snel leerden we dat je ieder oogcontact moet vermijden anders lopen ze tien minuten later nog achter je kont aan.

Vervolgens hebben we precies de route van reisleidster Petra gevolgd, dat was echt superhandig. Naar de metro, overstappen bij Termini en weer uitstappen bij het Colosseum. Ook hier wemelden het van de lui die een soort van camerastokken verkochten. Na de arena rondom te hebben bewonderd zijn we langs –niet er doorheen- het Forum Romanum naar het monument van Victor Emanual II gewandeld. Wij vonden het allebei wel een bijzonder bouwwerk. Omdat we nog wat tijd over hadden hebben we dezelfde route terug genomen in de hoop dat we de St. Pieter nu wel van binnen konden bekijken. Een Italiaanse politieagent had ons verzekerd dat het tussen 13.00 en 14.00 rustig zou zijn. Eenmaal bij de St. Pieter aangekomen stond er een rij tot halverwege het plein, maar het ging als een trein en binnen een goed kwartier waren we binnen. Wow, we waren meteen gigantisch onder de indruk. De St. Pieter is echt megagroot en indrukwekkend, we waren beiden echt heel blij dat we dit nog mee hebben gepikt.

Na ongeveer een half uur zijn we terug gewandeld naar het treinstation waar de trein wederom voor onze neus vertrok. Uiteindelijk verliep de verdere terugreis op rolletjes. Zo rond 17.00 uur net voor het donker waren we weer aan boord, moe maar voldaan. Na een toch wel heel natte start is het de rest van de dag droog gebleven, scheen de zon zelfs af en toe en was het een graad of 18 dus niet koud. Hoewel wij de Italianen niet ons meest favoriete volk is waren er toch wel enkele die ons heel goed hebben geholpen bij het vinden van onder andere de juiste trein en het juist perron. Morgen de hele dag op zee, lekker uitrusten.

P.S. Petra nogmaals super bedankt voor je reisplan in Rome. We hebben precies volgens je aanwijzingen gelopen, dus niets zelf hoeven zoeken, geen kaart nodig gehad, het klopte allemaal als een bus. Alleen de shuttlebus rijdt tegenwoordig niet naar het fort, ze zijn daar aan de weg bezig, maar naar het busstation. Dit bleek zeker zo handig want van daaruit kun je meteen met een lijnbus naar het treinstation en hoef je dus niet te lopen. Iets anders: hoeveel kaarten moet ik uit Barcelona meenemen, ik weet het niet meer? SMS dit anders even naar R. want ik weet niet wanneer ik weer internet heb.

Ans

Nou ondanks de natte start toch nog een mooie dag, en fijn dat je toch van Rome hebt kunnen genieten.

Rini

Tja, van buiten is de St.Pieter niet echt geweldig maar van binnen is het heel imposant.
Zo zie je maar...reisleidster Petra weet je de goede kant op te sturen. Het is alleen jammer dat je maar een dag had.