vanstoop.reismee.nl

Kusadasi en Ephesus

Vanmorgen om 7.00 uur legden we aan in Kusadasi. Voor ons de eerste kennismaking met Turkije. Het was niet koud maar wel bewolkt. We gingen vandaag mee met een georganiseerde excursie en daarom zaten we al voor 8.00 uur met een paarse sticker op onze borst klaar in het theater van waaruit de excursies zouden vertrekken. Het liep zoals altijd gesmeerd en iets over achten vertrok onze bus met een goed Engels sprekende gids. Ze vertelde onder meer dat dit gedeelte van Turkije tot Azië behoort en dat zebrapaden er alleen voor de sier zijn. Als je wilt oversteken moet je gewoon heel hard rennen, we waren gewaarschuwd. Het landschap onderweg was heuvelachtig, droog, dor, en met veel ouwe meuk, weinig interesant wat ons betreft.

De rondleiding door Ephese was wel zeer de moeite waard. Natuurlijk zijn het heel veel oude stenen maar de grote arena, de bibliotheek en de tempel van Hadrianus zijn indrukwekkend. Ook wemelde het er van de katten, groot en klein die af en toe op de Romeinse kolossen zaten wat een hilarisch gezicht was. Minpuntje van dit bezoek waren de opdringere Turkse verkopers bij de uitgang. Zo erg als hier hebben we het nog niet meegemaakt. Eentje liep zelfs met mij mee tot de bus toen ik eventjes had laten blijken wel interesse te hebben in Turkse kruiden, niet meer doen dus.

Daarna werden we naar een grote bazaar gebracht waar het natuurlijk ook de bedoeling was dat we iets kochten. Ik heb er baklava op en als het niet beperkt houdbaar was had ik nog veel meer gekocht, jammie jammie. Er was ook nog een kleine show met ridders en Cleopatra maar dat zag er weinig imposant uit..

Als laatste zijn we naar een Turks carpettenfabriekje geweest. Daar kregen we Turkse thee en raki en uitgebreide uitleg over de tapijten. En omdat wij het laatste cruiseschip zijn dat dit jaar aanlegt was er een speciale prijs voor ons als we een tapijt kochten. Geheel verzekerd bij je thuis voor de deur bezorgt met 50% korting, jawel... We hebben ook nog even door Kusadasi zelf gelopen maar dat zijn alleen maar winkels en dat hadden we snel gezien. Eenmaal weer aan boord hebben we een plekje uit de wind en in de zon gezocht en hebben daar nog een poos gelegen totdat we weer vertrokken.

Rini

Dat gezeur van die verkopers. Daar wordt je inderdaad helemaal gaar van. Dat is erg jammer want en beetje snuffelen tussen de snuisterijen is best leuk.

Dat is echt iets voor K. Een sprintje trekken over het zebrapad.?
Gelukkig is R erbij. Als die zijn hand opsteekt, stoppen ze wel.