vanstoop.reismee.nl

Voor anker in Split

Toen we vanochtend bijna in de haven van Split waren kregen we van de kapitein te horen dat we de haven niet binnen konden. Er was (wederom) te veel wind en de haven van Split maar klein en daarom gingen we voor anker totdat het weer verbeterde. We konden de stad al wel zien liggen, wat er mooi uitzag. Zo hebben we van 9.00 uur tot 14.00 rondjes gedraaid rondom het anker en langzaam bekroop ons het gevoel dat we Kroatie nooit te zien zouden krijgen. Eerst niet naar Dubrovnik, en vandaag niet naar Split. We hebben de tijd toen maar nuttig besteed dooralvast onze koffers te pakken en R zijn nieuwe horloge op te halen.

Rond half twee kwam opeens het bericht dat de wind was gaan liggen - hoewel wij geen enkel verschil zagen - en dat we dus gingen docken. Toen tegen tweeën het bericht kwam dat we ingeklaard waren stond er ondertussen een rij van voorin het schip naar achteren en weer terug omdat natuurlijk iedereen tegelijk van boord wilden. R en ik hadden een meningsverschil of we wel of niet in die rij zouden gaan staan of wachten tot de rij weg was en ik laat even in het midden wie wat wilden maar we zijn wel in de rij gaan staan en binnen een kleine twintig minuten stonden we buiten. Gewoon goed georganiseerd met overal personeel bij de trappen zodat er niemand kon voorkruipen.

Split is echt leuk en we zijn blij dat we dit niet hebben hoeven missen. Alle gebouwen in het oude centrum zijn van dezelfde soort cremekleurige steen. Het hart wordt gevormd door het paleis van Diocletianus, een Romeinse keizer. Daaromheen zijn markten, een heuse kathedraal en de stadsmuren, het geheel staat op de Werelderfgoedlijst. We hebben het centrum een paar keer doorkruist en alles wel gezien. Langs de haven is een lange brede boulevard met palmbomen, terrasjes en winkeltjes. Jammer genoeg was het te koud - 13 graden met een koude wind - om buiten op een terras te zitten maar het zag er wel gezellig uit.

's Avonds was er een mooi show in het theater waarin onder meer de mooiste liedjes uit The Phantom of the Europa werd gezongen, echt genieten. Daarna was er een korte farewelltoestand maar dat kennen we ondertussen wel. In het centrum was nog de beloofde Frozenact, iets met acrobaten aan touwen en schommels en sneeuw, het zag er redelijk spectaculair uit.

Rini

Dus R. wilde niet in de rij gaan staan? Dat zou ik ook niet doen. Typisch mannen.

Of heb ik het nu mis?

anja

Ik denk dat Karin heeft gewonnen............en met recht: Vrouwen overzien nu eenmaal dergelijke dingen beter.
En zoals het gezegde zegt: Niet geschoten is altijd (split)mis!!!!