vanstoop.reismee.nl

Eindelijk levadas, Balcoes

Omdat Madeira onder meer bekend staat om zijn levadas en wij nog geen levada hadden gezien had ik voor vandaag een eenvoudige levadawandeling uitgezocht. Een levada is een klein kanaaltje dat het water uit het noorden van het eiland over en door de bergen naar het drogere zuiden voert om daar de akkers te bevloeien. Langs deze levadas werden ook paden aangelegden er zijn daardoor tegenwoordig vele bekende levadawandelingen.

We reden naar Ribeira Frio in de bergen en hoe verder we kwamen hoe meer wolken er kwamen. Op de plaats van bestemming was het een drukte van belang was. Onze auto moesten we echt een heel stuk verder parkeren maar gelukkig begon daar ook een wandelroute. De temperatuur was een beetje schrikken, zeker een graad of 5 kouder dan we gewend waren en bewolkt. We waren zomers gekleed maar gelukkig hadden we onze jassen achter in de auto liggen. Het wandelpad begon meteen met een hele klim, tussen de oude huisjes en kippenhokken door. Vervolgens kwamen we op de route van de levadawandeling die zo goed als vlak was. We wandelden door de laurierbossen met links van ons de levada, die meestal droog stond. Aan het einde van de route was de Balcoes. Balcoes is een soort balkon waarbij je letterlijk over de vallei kunt uitkijken, echt weer spectaculair, en rechts zie je ook nog de zee. Het was dus wel bewolkt maar daar schijnt deze streek hierom bekend te staan. Desalnietemin was het wederom erg mooi.

Omdat het nog vroeg was zijn we daarna verder naar het noorden gereden, een gedeelte waar we nog niet waren geweest. In Porto da Cruz zijn we gestopt en hebben een rumstokerij bezichtigd en poncha gedronken, R. Sterk spul :-). Daarna nog een korte rondwandeling langs de zee en een grote rots en weer terug naar ons hotel.

Leuk om te vermelden dat ons hotel ook een kattenhotel heeft. Er lopen hier redelijk wat zwerfkatten rond en die worden gevaccineerd, ontwormd, en twee maal daags gevoerd door het hotel. Goed initiatief en zo wordt ook voorkomen dat ze worden gevoerd door de hotelgasten en er een kattenplaag rondom het hotel onstaat.

Vanavond hebben we nog een stuk langs de zee gewandeld en daarna ons boeltje gepakt. Morgen weer naar huis. Jammer want we hadden het hier best nog een paar dagen langer volgehouden.

Rini

Een levada kan je, volgens mij, goed vergelijken met de Waalwegen in Zuid-Tirol. Daar konden wij altijd enorm van genieten. Wandelend langs zo'n snel stromend beekje wat door de bergen stroomt. Dat is pas echt vakantie. Genieten!!

Kakel

Kun je nagaan hoe goed jullie vakantie bevallen en jij goed in je vel zit: jullie hadden langer willen blijven. Wie weet nog eens terug...
Vreemd, dat de streek bekend staat om veel bewolking maar het kanaal toch droog staat.
Mocht ik ooit naar Madeira willen dan wil ik naar jullie hotel. De katten hebben me overgehaald.
Goeie reis naar huis!