vanstoop.reismee.nl

Venetië in de regen

Vanochtend hebben we heerlijk ontbeten in ons hotel, het was erg uitgebreid. Daarna hebben we onze boeltje weer gepakt, zijn we uitgecheckt en hebben onze koffers in het bagagedepot van het hotel gedropt. Met de waterbus zijn we via het Canal Grande naar het San Marcoplein gevaren. We hadden een mooi plekje achterop de boot en konden alles goed zien, het was echt een leuk tochtje. Het miezerde een beetje maar dat mocht de pret niet drukken, we vinden Venetië zeer de moeite waard ! Bij het San Marcoplein zijn we uitgestapt en hebben daar het Dogepaleis, de basiliek, de bijna 100 meter hoge klokkentoren en de Brug der Zuchten bekeken. Vooral het plein, het Dogepaleis en de brug herinneren ik me nog goed van zo'n pakweg 45 jaar (ik word een beetje oud geloof ik) geleden. Ondertussen viel de regen met bakken uit de lucht en liepen wij onder de paraplu die we onlangs van ons mam hebben gekregen. Het was niet helemaal het weer wat we in gedachten hadden toen we deze vakantie boekten maar we hebben ons humeur er niet door laten bederven. Via allerlei kleine straatjes en de Rialtobrug zijn we rustig terug gewandeld. Ondertussen toch flink nat arriveerden we weer bij ons hotel waar we nog ons gratis drankje hebben genuttigd. Omdat het vandaag niet meer droog zou worden zijn we toen maar richting het schip gegaan. Met twee zware koffers, twee tassen, een fototoestel, in de stromende regen, door de plassen, over twee bruggen richting het Romaplein waar de Peoplemover (een soort monorail) richting de cruisterminal vertrok. Je moet er wat voor over hebben als je in de winter wilt cruisen zullen we maar zeggen...

Er lagen twee cruiseschepen, de MSC Poesia, echt een gigantische joekel en de onze, de Splendour of the Seas. Gelukkig lag die van ons vooraan en konden we meteen de terminal in waar alles op rolletjes liep en we dus ook in no-time aan boord konden. Tsja en ik wil niet opscheppen of zo maar het voelden wel weer meteen als thuis komen. Mooi schip, super aardig en behulpzaam personeel en meteen ook weer heerlijk uitgebreid geluncht.

Na de verplichte veiligheidsoefening zouden we om 17.00 uur uitvaren maar de haven van Venetië is dicht vanwege de wind, het is hier echt vreselijk pokkenweer. Gelukkig zitten wij warm en droog. Vlak voordat we gingen slapen kwam de kapitein met de mededeling dat nog steeds niet bekend was wanneer we konden vertrekken en dat om die reden Dubrovnik, onze eerste havens is geskipt. Jammer maar helaas maar om het maar even positief te bekijken, wel een extra dagje rust dus.

Rini

Leuk ding hé, die peoplemover. Ik vond het een leuk ding en het scheelt een stuk wandelen. Tja en Venetië is inderdaad bruggetje op bruggetje af. En als je dan niet meer zo goed kunt, kan het een hel zijn.