vanstoop.reismee.nl

Camara de Lobos, Cabo Girao, Porto Moniz

We hebben vannacht allebei goed geslapen dus waren we eindelijk een beetje bijgerust. We besloten om een dagje te gaan toeren en de keus voel op het westelijk deel van Madeira. Na het heerlijke ontbijt vertrokken we richting Camara de Lobos, een leuk vissersdorpje met kleurrijke bootjes. We parkeerden de auto ergens boven om zo naar beneden te wandelen naar het haventje. Het was er gezellig druk en dat kwam mede doordat de vissers vrij waren in verband met Pasen. Ze hadden veel kabaal en veel lol, niet in de laatste plaats door de nodige drank. Wij zijn op een terrasje in de zon gaan zitten en hebben een ander eens zitten bekijken. Ook vingen we nog een glimp op van de Paasprocessie die onderweg was naar de kapel. Als we het hadden geweten had ik er graag wat meer van gezien maar helaas.

Vervolgens zijn we naar boven gereden, naar Cabo Girao, een van de hoogste kliffen van de wereld. Je kunt er over een glazen plaat lopen en zo naar beneden kijken. Niets voor mensen die hoogtevrees hebben maar daar hebben wij gelukkig geen last van. Best leuk maar ik had er me eerlijk gezegd wat meer van voorgesteld, het is een van de highlights van Madeira. Bovendien vond ik het ook te toeristisch. R. vond het overigens wel indrukwekkend dus misschien ben ik wel gewoon verwend :-).

Omdat het ondertussen al 13.00 uur was hebben we onze route wat ingekort en zijn rechtstreeks naar Porto Moniz gereden. De meest noord-westelijke punt van het eiland. De route door de bergen en vele tunnels was prachtig. Madeira is heel groen en heel af en toe zie je een waterval. Tegen de berghellingen staan veel witte huisjes en bananenplantages. Het laatste stuk van de route ging langs de kust wat ook weer mooie plaatjes gaf. Porto Moniz zelf is weinig spectaculair maar het natuurlijke zwembad aldaar is des te mooier. Het zijn natuurlijke zwempoelen tussen het zwarte lavagesteente en rotsen en ze hebben er echt een prachtig zwembad van gemaakt. De entree bleek 1,50 per persoon, al was het 15 euro geweest dan hadden we het nog betaalt. Het zeewater in de baden wordt tijdens vloed vanzelf ververst en wordt ook nog een soort van rondgepompt. Wij hebben er ruim twee uur heerlijk in het zonnetje gelegen. Ron heeft ook gezwommen maar ik was niet zo stoer want het water was echt heel erg koud. Verder dan mijn zwembroek ben ik niet geweest. Ondanks het insmeren bleken we bij thuiskom toch een beetje verbrand.

Omdat we de bedden te hard vonden (ligt dat aan ons dat we de bedden overal te hard vinden?) hadden we afgelopen nacht een dubbel deken onder het onderlaken gelegd, maar voor vannacht hebben we een 'topper' op het matras gekregen. Dus nu weer lekker slapen, het was een fijne dag.

Ans

Super, om jaloers van te worden, maar het is jullie zo gegund dus geniet er van.

Wessel

Een keer verbranden, daar heb ik ook wel weer eens zin in B)