vanstoop.reismee.nl

Boodschappen doen

Na een onrustige nacht - zoals gewoonlijk de eerste nacht in een vreemde omgeving - lag ik al vroeg wakker. De miljoenen krekels sjirpte er al vrolijk op los. De een nog harder dan de ander, volgens mij deden ze een wedstrijdje wie het hardst kan sjirpen. Daarna toch weer in slaap gevallen om pas weer wakker te worden rond half 10. Help, was het ontbijt niet tot half 10? Snel aankleden en gelukkig konden we nog ontbijten. Echt Grieks met huisgemaakte specialiteiten, wij vonden het niet voor herhaling vatbaar.

Daarna gingen we naar Archanes, het grootste dorp/stadje hier in de buurt om boodschappen te doen. De goede weg vinden is echt een probleem, er staan maar weinig wegwijzers hier op het platteland en degene die er wel staan zijn in het Grieks. Je ziet op deze manier wel veel van de omgeving ;-). We kwamen in verschillende dorpjes met heel smalle en steile straatjes. Ik word daar overigens niet blij van :-(. De oude Grieken zitten hier echt met een tafeltje en twee stoeltjes voor hun huis midden op straat. Erg idyllisch maar het geeft wel problemen als je een tegenligger tegenkomt. In Archanes hebben we de auto ergens langs de kant van de weg gedropt. Iedereen doet dat, het lijkt hier echt of alles mag, en boodschappen gedaan.

Vanmiddag hebben we de hele middag aan het zwembad gelegen. Een beetje gezwommen, gelezen en gerelaxt, echt heerlijk. Je hebt er lekkere ligstoelen en je kijkt uit over de heuvels. Bovendien was het erg rustig, geen idee waar de andere gasten waren. Het viel wel op dat de andere gasten allemaal dezelfde grote gele badlakens hadden. Deze hebben wij nu ook ontdekt in ons appartement. Verder kan ik er maar niet aan wennen dat het toiletpapier hier niet in het toilet mag worden gedeponeerd. Ik denk er steeds aan als het al te laat is als je begrijpt wat ik bedoel.

Vanavond echt heerlijk gegeten in het restaurant van het hotel. We aten onder meer gevulde wijnbladeren en een op tzaziki lijkend goedje, alleen smaakte het anders. Het toetje werd weer begeleid door een flesje raki die we dit keer maar niet hebben leeggedronken. Zo meteen ook maar eens de klok een uur vooruit zetten net zoals de rest van Griekenland, das eigenlijk wel zo gemakkelijk.

Wessel

J? L? Probeer je in de tweede alinea soms een geheime boodschap door te geven? :-P

Maar leuke verhalen allemaal. Wellicht helpt dit, dan kan je in ieder geval al plaatsnamen herkennen als je ze hardop leest: http://www.vreemdetalen.nl/Alfabetten/grieks.html

Karin

Ik had het eerst in Word geschreven en gekopieerd, dat is de reden, is het nu beter?

Rini

Als je het toiletpapier bewaart zoals het hoort, kun je aan het eind van de week nog altijd even terugkijken of er iets aan de stoelgang verandert is. Daarom doen ze dat in Griekenland. Je kunt dan je eetgewoonte bijstellen.
Denk niet te Nederlands dus; knal de auto ergens neer, sluit hem niet af en zink weg op een terras onder de vijgenbladeren. Da's pas kicken!