vanstoop.reismee.nl

Naar de andere kant

Vandaag waren we allemaal weer fit. We besloten om een daguitstapje te doen namelijk naar de andere kant van Kreta rijden en daar een rustig strandje op zoeken. Voor de duidelijkheid, wij zitten ongeveer 15 km vanaf het noorden, naar het zuiden was het nog zo'n 70 km. Hoewel het volgens de kaart een brede doorgaande weg zou zijn bleek het toch weer eens niet zo duidelijk. Soms reed je op iets wat een snelweg leek omvervolgens plotsklapsop een hotseknotsweg te belandden midden in een verlaten dorp. Het binnenland van Kreta is niet veel anders dan de omgeving waarin wij nu zitten, heuvelachtig met heel veel olijfbomen en druivenstruiken. De meeste plaatsjes onderweg waren alles behalve pittoresk, maar vooral oud, vies, vervallen en meestal ook uitgestorven. Sommige zijn bijna eng en je wilt daar dan ook echt de auto niet uit. Eenmaal naar de zuidkust toe werd het weer vriendelijker en ook tropischer met prachtige inbloeistaande palmbomen.

Na ongeveer 1 uur en 3 kwartier kwamen we uiteindelijk in Matala uit, een badplaats tussen de rotsen die in de jaren 70 vooral bekend stond doordat er veel hippies kwamen. Zij hebben in de rotsen gewoond. We konden de auto parkeren voor 2 euro vlakbij het strand. Het was echt een mooi strand, tussen de rotsen en het zeewater was helder blauw en lekker van temperatuur. Wel was het strand drukker dan de bedoeling was maar goed, je kan niet alles hebben. R. heeft ook nog de rotsen beklommen zoals heel veel badgasten deden. A. en ik waren daar een beetje te lui voor en hebben voornamelijk in zee gezwommen en gepoedeld. A. was ook erg verdiept in haar vampierenboek terwijl ze druiven en griekse sesamhoningkoekjes snaaide. Op het strand heeft A. een enkelbandje met kleine belletjes gekocht en als ze loopt klinkt ze nu net als de krekels. Min of meer per ongeluk reden we op de terugweg anders. En dat bleek een goede keus, we gingen nu midden door de bergen die veel hoger bleken dan we eigenlijk wisten. De vergezichten waren echt heel mooi.

's Avonds hebben we alweer heerlijk gegeten, onder meer moussaka. En op het laatst weer een verse tros druiven. Verder zijn we ondanks het vele insmeren allemaal een beetje verbrand, hopelijk is het morgen mooi bruin ;-).

Rini

He, he, eindelijk eens een dagje lekker Kreta. In Matala zijn we ook geweest. Daar ligt een cache bij de parkeerplaats vlakbij het strand. Je moet er alleen even voor klimmen, maar dat kan R. mooi doen. Hij pikt dan de cache terwijl de meiden liggen te sudderen. In de binnenlanden is het net of de tijd heeft stilgestaan.
Heb je onze "Volendamse jongens" al gezien. Jan Smit is achter jullie aan gekomen. Als je mee gaat lallen kom je misschien nog op TV.

Wessel

A. per ongeluk kwijtraken is denk ik nu niet echt meer een optie :-P.

Amber

Ik denk ook niet dat mama dat anders nog zou toestaan, aangezien er dan niet meer is die haar 's avonds met haar blijkbaar zachte handen met aftersun in kan smeren.