vanstoop.reismee.nl

Township en Mayatempels in Belize

AL vroeg vanochtend ging ons schip voor anker in Belize. Het was bewolkt en het regende een beetje en dat maakte te temperatuur wat aangenamer. We lagen best een heel eind van de kust omdat er een groot rif is. Na een tocht van ruim 20 minuten met een grote tenderboot gingen we aan wal en vandaar weer in een grote bus voor een toer door Belize-City. Dat was opnieuw best shocking want de mensen zijn hier echt straatarm. Er zijn veel wijken met voornamelijk krakkemikkige hutjes die naar zo lijkt op instorten staan, met daar omheen een hoop rotzooi. De straten zagen eruit als een township zoals je ze op tv ziet, we kregen er allemaal een beetje buikpijn van maar bedachten/hoopten dat de mensen misschien niet minder gelukkig en tevreden zijn dan wij met al onze luxe. Daarna reden we door het groene en tropische binnenland naar de Maya tempels van Altun-Ha. Onderweg vertelden de twee gidsen uitgebreid over Belize waaruit bleek dat ze best trots zijn op hun land, blijkbaar is het in de buurlanden nog beroerder. Naarmate we dichter bij de plek van bestemming kwamen werd de weg steeds hotseknotsiger en we hadden af en toe het idee dat we in een achtbaan zaten. Nadat we ons in een walm van Autan hadden gehuld tegen de mosquitos - ze hadden ons flink bang gemaakt - gingen we naar de Maya tempels. Deze waren hoog en indrukwekkend om te zien, er waren vijf grote tempels en er heerste een bepaalde serene stilte. De gidsen vertelden nog dat ze eigenlijk niets zeker weten over het hoe en wat van de tempels, het zijn allemaal speculaties. Omdat het nog steeds een beetje regende mochten we niet op de tempels klimmen (raar dat dat anders wel mag) maar er waren natuurlijk mensen die dat toch deden. Met de tenderboot terug naar het schip werd nog onverwacht spannend. Halverwege lagt namelijk een tenderboot met motorpech die wij moesten slepen. Er waren behoorlijk veel golven en voordat de ene boot met een touw aan de andere zat was een heel gedoe. De kapitein van onze tenderboot zuchtte en schreeuwde tegen het personeel en ik werd er eelijk gezegd niet vrolijk van en was al op zoek naar mijn reddingsvest want ik was bang dat de twee tenderboten door de golven tegen elkaar zouden klappen. Maar tegelijkertijd was ik o zo dankbaar dat wij niet in de tenderboot zaten die al een poos in de golven lag te dobberen. Uiteindelijk kwam het natuurlijk gewoon goed. Vanavond was het 'elegant night' en ging iedereen in gala naar het diner, ik hou daarvan ;p. De obers maakten er nog een extra feestje van door op een verhoging een dansje te doen. Omdat er veel wind staat 'wiebelt' ons schip nu behoorlijk en worden we zo in slaap gewiegd.

Rini

Eeuwig zonde dat jullie niet op de tempels mochten klimmen. Dat lijkt me, gezien mijn hoogtevrees, heel erg spannend.
Schommelen op een tenderboot? Wel fijn als dan al die eerder gegeten spullen van de diverse buffetten binnen blijven.

Rini

Waar stonden ook alweer die foto's?