vanstoop.reismee.nl

In Bergen schijnt altijd de zon

Het blijft iedere ochtend een leuke verrassing om uit het raam te kijken en te zien waar we liggen. Vanmorgen keken we uit op het zonovergoten Bergen. Bergen ligt op een heuvel rondom de fjord en dat ziet er idyllisch uit. Dit keer in korte broek en zonder regenjasjes gingen we van boord om via de Hakonshallen, een 13de eeuws fort, naar het centrum te wandelen. We besloten om meteen naar een van de topattracties van Bergen te gaan, de Floibaan. Dat is een funicular (schuin treintje) naar de top van Mount Floyen. Al snel kwamen we tot de ontdekking dat de passagiers van de andere vier cruiseschepen die vandaag in Bergen lagen op hetzelfde idee waren gekomen. Er stond een idioot lange rij en er was enig ‘overleg' of we daar wel in wilden. We besloten om toch aan te sluiten omdat we vreesden dat er de hele dag zo'n rij zou blijven staan (wat later dus niet zo bleek te zijn L). Uiteindelijk duurde het vijf kwartier voordat we in het treintje zaten. Maar het uitzicht was meer dan de moeite waard, temeer door het mooie weer. We hebben wat gewandeld en zijn toen (weer in de rij) naar beneden gegaan. Daarna hebben we de bekende Fisketorget oftewel vismarkt bekeken. De terrasjes zaten vol en het zag er erg gezellig uit. Vervolgens zijn we naar de roodbruine Domkirke geweest en als laatste naar Bryggen met zijn houten huizen. Tussendoor vonden we nog drie caches waar we min of meer toevallig tegen aan liepen. Bergen is echt een prachtige en gezellige stad en we hadden ons er gemakkelijk nog meer dagen kunnen vermaken.

Eenmaal aan boord hebben we op het zonnedek weer genoten van het wegvaren. We kunnen er echt geen genoeg van krijgen. A. en ik zijn samen naar het optreden van Aaron Shaw geweest. Hij is blijkbaar bekend van x-factor in de V.S. Zijn repertoire is o.a. Pavarotti, Andrea Bocelli, Julio Igelsias en musical. Hij zong mooi en ik heb hem nog een handje gegeven.

We zijn al helemaal gewend aan onze nieuwe huis. Behalve dan dat we aan de andere kant van het schip liggen waardoor het water nu de verkeerde kant op stroomt. Het was weer een heerlijke dag. En in Bergen regent het dus heus niet altijd!!!

Rini

Cachen!!! Yeahhhh!! Wij hebben er nog geen gevonden in Noorwegen en jullie hebben ze straks allemaal. Jaloers!, jaloers!!
Wat ik zo leuk vind aan het blog zijn die benamingen voor allerlei dingen.
Floibaan? Ik zou dat vertaald hebben als Vlooienbaan.
Je kunt dus een rotbaan hebben maar ook een Vlooienbaan. Dat betekent dat je de hele dag de kriebels krijgt van wat je moet doen op het werk. Of zoiets.