vanstoop.reismee.nl

Lourdes en omgeving

De dag begon vandaag regenachtig en met een parkeerbon van 17 euro. Dat was nog eens lekker opstaan L. Er was ons beloofd dat de politie niet kwamen controleren maar dat bleek een foutje. De receptioniste zou het voor ons regelen. Eigenlijk was het plan om naar de internationale eucharistieviering in de ondergrondse Pius X basiliek te gaan maar die ligt nog vol modder, dus volgden we een gedeelte van een Engelstalige mis bij de grot. Het was er berendruk. Vervolgens hebben we de drie kerken bekeken en hebben R. en A. de grote kruisweg door het bos gelopen (ikke niet, ik was nog te moe van gisteren).

’s Middags hebben we per auto door de omgeving getoerd en zo kwamen we op onbekende en verrassend mooie plekjes. Eerst naar het Lac de Lourdes, vervolgens ontdekten we St. Vincent vanwaar we mooie vergezichten hadden en daarna bleek de vesting van Betharram een interessant plaats. Verder hebben we een stuk langs de rivier de Gave gereden en de ramptoerist uitgehangen. Echt overal zijn stukken van de kant weggevaagd, zitten er gaten in bruggen of zit de boel nog onder de modder. Wij vragen ons iedere keer af waar toch al dat water vandaan is gekomen. In Lourdes zelf zien we langs de oevers van de Gave ook nog iedere dag mensen de hotels en restaurants schoonmaken. Vanavond hebben we geshopt en het bleek voor A. nog een hele klus om het juiste Mariabeeldje te kiezen. Na ongeveer veertig dezelfde winkeltjes is het uiteindelijk toch gelukt. R. en A. zijn nog even naar de grot geweest en hebben een flesje gevuld, ik ben op de hotelkamer alvast aan de chocola begonnen. Als het dadelijk rustig wordt op straat – het is hier tot een uur of twaalf net Chersonissos – gaan we lekker slapen.