vanstoop.reismee.nl

Madeira

Toen ik vanochtend mijn ogen open deed leek het of er een heel grote kerstboom buiten stond maar het bleek Madeira in het donker. Funchal de hoofdstad van Madeira is tegen een berg gebouwd en dat zag er idyllisch uit. Nadat de kapitein het schip weer netjes had geparkeerd zijn we op eigen houtje Madeira gaan verkennen. Om te beginnen wilde we een cache zoeken in de haven maar al snel werd ons door een security figuur gevraagd wat we aan het doen waren en of we wilden vertrekken. Aangezien we geen zin hadden in problemen zijn we snel afgedropen. Na een wandeling langs allerlei taxi’s, toeristenbussen en andere lui die ons graag wilde vervoeren kwamen we bij de kabelbaan. We waren bang voor een enorme rij (er lagen tegelijk met ons nog twee cruiseschepen) maar dat viel gelukkig reuze mee. Op het eerste punt hebben we genoten van het uitzicht en een poos gekeken naar de rieten manden met mensen die over de weg omlaag glijden. Vervolgens zijn we met nog een kabelbaan naar de botanische tuinen gegaan. Jammer genoeg bleken dat zoveel klim- en daalwerk dat alleen R. is gaan kijken. Ik heb op een bankje in de zon gezeten wat op zich niet zo erg was want het uitzicht was prachtig.

Daarna hebben we het centrum van Funchal verkend. Daar was het erg gezellig want er was een grote kerstmarkt met een levensgrote kerststal en overal muziek. Het is echt wel raar om in je zomerkleren in de zon te lopen terwijl er overal kerstversiering is. Ook was er een optocht van zingende mensen in traditionele kleding en dat maakte het feestje helemaal compleet. Overigens zag dat er best raar uit want de vrouwen en mannen hebben een hoed met een soort van puntantenne op hun hoofd wat mij deed denken aan de teletubbies.

Madeira is een groen eiland met zelfs in de winter kleurige bloemen en bananenplantages. Vooral het plaatje als je komt aanvaren en het uitzicht vanaf de viewpoints zijn prachtig. Wij hebben natuurlijk maar een klein stukje van Madeira gezien maar daar hebben we wel van genoten.