vanstoop.reismee.nl

The Burren

R. koos vanochtend een full Irish breakfast: bacon, worstjes, gebakken bloedworst en champignons. Je moet er van houden zo ’s ochtends vroeg, ik hield het bij wat toast. De zon scheen en het weer zag er vriendelijk uit. We gingen vandaag nationaal park ‘The Burren’ verkennen. Het landschap laat zich moeilijk omschrijven, grote grijze kalkstenen plateaus, gelaagd maar ook met scheuren en spleten en op de achtergrond hoge grijze heuvels met nog veel meer stenen. Het is gevormd hééél lang geleden toen Ierland nog tropisch was en onder water stond. We vonden hier ook weer een cache.

Tot aan Ballyvaghaun reden we langs de kust. In dit stadje hebben we geluncht en kort gewandeld, het was nogal een stil en saai dorp met een lelijke kerk. Vervolgens zijn we landinwaarts gereden wat ook weer bijzondere plaatjes gaf. Daar hebben we de Aillwee caves bezocht, kalksteengrotten die pas ongeveer 70 jaar geleden zijn ontdekt. Eigenlijk zijn wij niet zo van de grotten maar ze zijn hier zo bekend dat we ze niet konden missen en het bleek best de moeite waard. Daarna hebben we een roofvogelpark bekeken, en waren we nog net op tijd voor de show met een adelaar, uil en valk. Iers is iets anders dan Engels en het is niet altijd goed te verstaan maar dat maakte de show niet minder leuk. Als laatste zijn we gestopt bij de Polnabrone Dolmen, een groot bekend hunebed wat je ook gezien moet hebben. Door de harde wind was het berenkoud en toen het ook nog begon te spetteren hebben we snel wat foto’s geknipt en zijn in onze warme Seat gekropen. Het was een dag waarop we veel hebben gezien. Het weer viel opnieuw mee, het was half zonnig, half bewolkt, op een enkel spettertje na droog maar wel behoorlijk koud. Onze fleecevesten zijn buiten niet uit geweest.