vanstoop.reismee.nl

De Ierse beleving

Vanochtend namen we afscheid van ons hotel en reden naar Cork. We besloten dat we tijd genoeg hadden om ook nog even langs Blarney Castle te gaan, een bekend kasteel vlak boven Cork. Helaas bleek dat 12 euries per persoon, en dat vonden we te veel voor een kort bezoekje. Dus dan maar rechtstreeks naar Cork. Daar was het net als in alle andere grote Ierse steden file rijden. Gelukkig vonden we snel een plekje in een parkeergarage zodat we op ons gemakje door Cork konden wandelen. We bekeken de st. Fin Barre kathedraal en de toren met de Shandon Bells, hier mag je zelf boven in de toren de klokken luiden maar aangezien trappen lopen voor mij geen optie is hebben we dat maar aan anderen over gelaten. Daarna zijn we op een terras neer gedoken en hebben mensen zitten kijken. Aan Hemelvaart doen de Ieren niet, alle kinderen moesten gewoon naar school en tussen de middag waren de scholieren in hun verschillende uniformen een mooie bezienswaardigheid. Ook lopen er Roma’s (zigeuners) met lange rokken en grote oorbellen rond in Cork.

Tegen tweeën zijn we naar het vliegveld gereden, vlakbij maar het bleek toch nog een hele toer.

Onze auto hebben we netjes, zonder schrammetje en met buitenspiegels ingeleverd, complimenten aan de chauffeur. Links rijden blijft constant opletten want als je aandacht verslapt ben je zo maar opeens spookrijdern. Vanavond om ongeveer acht uur zijn we geland, en het bleek hier verdorie kouder dan in Ierland.

Ondanks dat ik totaal niet fit was heb ik van Ierland genoten. Het is een prachtig land, zelfs R. moest toegeven dat het kan wedijveren met de Pyreneeën en de Noorse fjorden. Bovendien zijn die Ieren een uiterst prettig volkje en dat geheel maakt de Ierse belevenis absoluut een aanrader. Iedereen bedankt voor het lezen en wie weet tot de volgende keer.