vanstoop.reismee.nl

Gränna

Gereden ong. 40 km, half tot zwaar bewolkt 21 graden, na 15.00 uur buiig.

Vanochtend eerst naar Gränna gereden. Een toeristisch stadje, dat bekend is om zijn zuurstokken. In verschillende winkeltjes kun je achter glas bekijken hoe ze die hier met de hand maken. Leuk om te zien en je krijgt er dan ook meteen zin in. Je begrijpt dat deze zuurstokken in het winkeltje dan ook als zoete broodjes over de toonbank gingen. Daarna naar het haventje om op de pier onze broodjes te verorberen en wat in de zon te liggen. Hierna wilden we naar de ruïne bovenop de heuvel. Bovendien lag er een cache. Het was even zoeken maar toen zagen we het informatiebord. Een wandeling van 20 à 30 minuten vrij steil naar boven. Nu houden wij wel van een stevige wandeling maar het weer begon steeds dreigender te worden. Gelukkig wordt mijn Zweeds met de dag beter (het is net een heel zwaar Nederlands dialect) en ik dacht te lezen dat je er ook vanaf de snelweg kon komen. En inderdaad, vanaf een drukke ' trafikplats' aan de E40 kon je met een tunneltje naar de ruïne. De cache was snel gevonden, de ruïne mooi en het uitzicht werkelijk fantastisch. We hebben daar ook weer een poosje van het uitzicht zitten genieten.

Op weg naar het hotel kwamen we nog langs Grännaberget en daar zou een klein openluchtmuseum met ook een mooi uitzicht zijn. Dat viel wel een beetje tegen en bovendien was het gaan regenen. Dus nog net natgeregend arriveerden wij in ons hotel.

Tijdens het diner sprak de ober opeens iedereen in het Engels toe en begon spontaan te zingen. Blijkbaar een oud Zweeds volkslied, hij zong best aardig maar ik denk dat hij beter gewoon ober kan blijven.