vanstoop.reismee.nl

Naaimachines en robots.

Gereden ong. 90 km, zwaar bewolkt 17 graden, buiig.

Vandaag stond een dagje luieren, zwemmen of kano varen op ons programma. Maar aangezien het weerbericht ronduit beroerd was moesten we een ander plan bedenken. Dan maar shoppen in Jönköping, A. vond het meteen een goed idee. Jönköping is best een leuke stad en we hebben er de ochtend doorgebracht maar natuurlijk niet zonder een vet trendy jurkje voor A. te kopen. In de grote steden lopen veel meisjes er sowieso heel modieus bij en A. kijkt dus haar ogen uit.

Daarna naar Husqvarna, volgens mijn ANWB-gidsje een leuk stadje met het Husqvarna-fabrieksmuseum. En het bleek inderdaad een interessant museum. Dachten wij gisteren nog dat men daar alleen naaimachines maakten, nu weten wij wel beter. Bromfietsen, fornuizen, elektrische grasmaaiers, buitenboordmotoren, motorzagen en ook veel wapens. Leuk detail is dat zij hun tijd ver vooruit waren omdat zij de eerste magnetrons maakten in de jaren vijftig. Maar er was toen nog geen markt voor omdat de mensen bang waren voor de straling. Naast het museum was ook nog een mooie waterval en een stukje verderop een prachtig 'utsiktspunkt'. Daar hadden we een prachtig uitzicht over Husqvarna en het Vätternmeer. Uiteindelijk heeft het niet eens zoveel geregend maar weer om in een bootje te zitten of in je bikini te liggen was het ook niet echt. Wel jammer want het Örenmeer is echt een plaatje en de kano's en roeiboten waren gratis van het hotel.

Vanavond voor de laatste maal gegeten in Smalandsgardenhotel en blijkbaar hebben we gisteren te hard geklapt want vandaag zong de ober weer een lied alleen nu een stuk langer.

Na het eten een rondje door het dorp gewandeld waarbij we 6 Husqvarna grasmaairobotten hebben gespot. Heel apart om te zien hoe die robots zichzelf een weg over de grasmat banen. Het ziet er een beetje futuristisch uit en effe was ik bang dat ze zichzelf aan het vermenigvuldigen waren omdat we er steeds meer zagen. Als ik er vannacht maar niet over droom...