vanstoop.reismee.nl

Stockholm

Gereden 290 km, zonnig tot bewolkt, 20 graden.

Na een voorspoedige reis arriveerden we om 13.00 uur bij hotel Bromma Scandic in Stockholm. Wederom in één keer goed gereden en daar zijn we best trots op. Ook hier was de receptioniste weer zeer aardig. We vroegen ons in het begin van de vakantie af of wij toevallig alleen aardige mensen troffen maar ondertussen zijn we er van overtuigd dat Zweden gewoon een uiterst vriendelijk en behulpzaam volkje zijn.

Daarna meteen met de metro - welke ze hier de Tunnelbana(a)n noemen - naar het centrum van de stad. Het oude centrum van de stad heet Gamla Stan en is erg leuk. Een wirwar van smalle straatjes met allerlei grappige winkeltjes. Stockholm bestaat uit verschillende eilanden met veel oude gebouwen en doet een beetje aan Parijs denken maar dan minder volgepropt.

In de verte zagen we ook af en toe een stuk van de Gay Pride die vandaag door Stockholm reed. Geen idee wat daar nou zo leuk aan is. Min of meer toevallig belandden wij bij het Koninklijk Paleis met daarbij een heuse paleiswacht met zo'n mooi pak en helm. Maar toen wij dichterbij kwamen bleek die paleiswacht een meisje! Die Zweden zijn echt hun tijd vooruit.

En natuurlijk is het A. ook weer gelukt om een nieuw kledingstuk, dit keer een vestje, te scoren. Op haar ondergoed na kan ze zich nu geheel in het Zweeds kleden.

Bij een echte Thai hebben we lekker gegeten en daarna nog een tijdje op de kade in het zonnetje gezeten. Om 20.00 uur waren we weer in het hotel waar we doodmoe op onze bedden ploften. Ondanks dat in de Nederlandse media is gewaarschuwd voor een muggenplaag in Stockholm hebben we er niet één gezien gelukkig.