vanstoop.reismee.nl

Vasa en Hop-on-Hop-of

Gereden o km, zonnig, 23 graden.

Vanochtend eerst naar het Vasamuseum, het is gebouwd rondom een origineel 17de eeuws zeilschip die daar in zijn geheel te bewonderen is. Het is een beetje een Titanic verhaal. De Vasa was het grootste en mooiste schip van de oorlogsvloot van koning Gustaaf II Adolf maar kapseisde al voordat het de haven uit was. Er waren teveel kanonnen aan boord en daarom was het ding topzwaar geworden. Een beetje dom, dat wel. Het was een bijzonder en interessant museum, vooral R. was er niet weg te slaan. De dames hadden het na 2,5 uur wel gezien en hebben in het bijgelegen parkje één en A. zelfs twee Zweedsehotdogs met een blikje Fanta naar binnen gewerkt.

Daarna hebben we met de Hop-on-Hop-of boot een rondvaart door Stockholm gedaan. Aangezien wij nergens konden vinden waar we de kaartjes moesten kopen en er niemand om kaartjes vroeg bleek dit uiteindelijk een gratis tochtje. Terwijl het toch echt 80 SEK per persoon kostte. Het was overigens een behoorlijk instabiele boot en de drukbevaren wateren wiebelig en het scheelde niet veel of ik was zeeziek geworden.

Vervolgens hebben we verderlangs de kade gewandeld waarna wij neerstreken op een bankje in de zon natuurlijk niet zonder een koel drankje. Vervolgens moest er nog Het Radhuset worden bezocht omdat je dat niet mag missen. Toevallig lag er ook nog een cache die we snel hebben meegepikt. Vandaag pizza en pasta gegeten bij de Italiaan waarmijn asblonde husbandzoals gewoonlijk weer in het vloeiend Zweeds werd aangesproken. Ik heb dat probleem gelukkig niet.