vanstoop.reismee.nl

Hiking

Gereden 20 km, bewolkt maar windstil, 20 graden.

Voor vandaag stond er een wandeling op het programma en wij hadden er een uitgezocht van 8 km, dat leek ons wel te doen voor A. De trail liep vanaf Hovfjället, een wintersportgebied hier vlak in de buurt. Het begin van de trail was al meteen klauteren om daarna over lange planken een soort van toendra/moeras over te moeten steken. Maar zelfs de planken waren soms een beetje onder water dus R. dacht dat het slim was om evennaast de plank te stappen maar zakte meteen tot zijn enkel in het moeras. Tja het is ook moeilijk te zien want het lijkt gewoon mos en omdat je relatief hoog in de bergen zit verwacht je niet dat het zo zompig is. Maar we waren gewaarschuwd, goed je veters dichtknopen dus. Het verdere pad bleef klauteren, klimmen en goed kijken waar je je voeten neerzet wilde je niet op je sokken verder hoeven. Verder tilde wij om het kwartier onze broeken op om te kijken of we geen meereizigers aan onze benen hadden hangen. Een mooie en bijzondere omgeving waarbij we veel verschillende paddestoelen en mossen zagen die we nog nooit eerder hadden gezien. Maar na 5 kwartier survivallen hadden we 2 km afgelegd en vonden de dames het wel welletjes. Geleerd van een veel te lange afdaling vorig jaar in Oostenrijk hebben wij ons uiterste best gedaan om R. te overtuigen om te keren, iets wat uiteindelijk ook gelukt is.

Tijdens een korte rustpauze wilde ik een pakje Zweeds ananassap drinken maar er zat geen rietje bij en het was ook erg moeilijk te openen. Toen dit R. na veel moeite eindelijk was gelukt nam hij meteen de eerste slok maar keek daarna erg zoet. Wat bleek, er stond 1 + 4 op, 1 deel siroop en 4 delen water. Hadden de mieren ook weer wat te drinken.